Sunday, August 29, 2010

KEMAS vs SMART

Kita slalu dgr perkataan Kemas n Smart kan?? Ala,kemas dalam Bahasa Melayu,smart tu
dalam english la kan?? Hoho,ampa salah tue... ada definisinya sendiri kemas dan smart itu sebenarnya..
nak taw cmna nak bezakan antara kemas n smart person?? Meh cni aku tunjuk meh,
Kita guna method interview na..Soalan sama tp jawapannya akan sama skali berbeza...:-)





Q: Hang skolah kat mana dulu??

Kemas: Aku skolah geng2 budak2 jahat dulu,besa la 2,takat kena ligan ngan cikgu,
              dekat nak kena buang skolah jgk la.(padahal budak nerd kat skolah)

Smart:  Aku skolah besa2 ja pun,hang plak??

Q: Hang pernah gaduh tak??

Kemas : Takat nie aku gaduh x pnah kalah lagi la-(muka poyo pnuh bangga,sep bek
               x makan penerajang membe yang tanya td tu ja)

Smart :   Gaduh zaman budak2 tu adalah la,besa la,budak2,hehe

Q: Aku tak reti la buat menda neh,hang reti tak??

Kemas: Eleh,menda senang cmnie pun hg x reti buat ka??-(sambil gelak setan)

Smart:   Takpa,mai aku tolong hg,:-)


Q: Aku dapat byk nie ja pi menembak td,hang??

Kemas: La,byk tu ja ka,aku dulu dapat byk gila,bla,bla,bla-(cita sal dulu yang
              tah btoi ka tak)

Smart: Ok la tu,byk la tu,rezeki hang takat tu ja kot rini.

Q: Ish,hang nie pandai la,hebat btoi la..

Kemas: Besa la,tgk orang la beb,senang ja aih-(jawapan yg wat kita tobat x puji
              dah pas2)

Smart:  Ish, xda la,nasib ja tu.. :-)


Q: Abang hang kerja apa??

Kemas: Abg aku rockstar la,ramai gila peminat dia,ada gak yang mau kat aku-(jawapan
              paling celaka aku pnah dgr)

Smart: Abg aku keja goverment ja pun,boleh la takat tu..

Q: Hang ada awek tak??

Kemas: Aku dulu ada dekat 20 orang awek jgk la,depa yang mau kat aku,bukan
             aku mau kat depa-(kalau hang tu Brad Pitt ka, aku ley trima lagi jawapan neh)

Smart :  Ada dah la,tu pun seb bek ada orang mau kat aku,hehe

Q: Hang tak pujuk ka awek hg majuk??

Kemas : Nak pujuk watpa,buang masa aku ja,ala,nanti mesti dia mai blk kat aku
               punya,mampuih pi kat dia la-(cnfrim ampa kena tinggal pasneh)

Smart:  Nak pujuk la neh,adus,pening pala aku dia majuk pulak..

Q: Ish,tak berani aku wat menda neh,hang berani ka??

Kemas : La,nak takut pa,aku duk wat slalu dah,besa ja aih,anak Pak Mail kampung
              Dusun kot neh..(sok Pak Mail mai jamin ampa kuar lokap)

Smart :  Tu la,aku pun takut gak neh,kita x payah wat la,cam bhaya ja neh..

Q: Ish,hang btoi ka reti wat menda neh??

Kemas-Reti la,hg duk diam dah la,aku taw la apa aku buat-(Pastu abes melingkup
             semua menda)

Smart: Aku reti la sket-sket,tgk la takat mana aku reti buat. 


Tu dia,ampa taw dah kan beza antara KEMAS ngan SMART... memang sakit ati
 kita duk ngan orang yang kemas truk neh,tp sabaq ja la...Depa dah memang mcm 2,maybe
 depa nakkan perhatian,ataw maybe depa neh cita2 nak jd artis tp x kesampaian kan..
  kita layan ja la depa..sabaq la la,kalau dah melampau sgt,buh ja blk,bg depa sedaq sket..
  Mau kena peringat gak geng2 kemas neh,kalau depa hebat,ada lagi orang hebat dari depa,
   tp xda la bermegah2 sgt kan??

 
Aku pun kadang2 ada gak wat perangai kemas neh tanpa disedari,tambah2 sal bola,hehe,
Tp standard la kan,manusia-bukan baguih mana pun,dia jatuh dia sedaq la,hehe
Kalau nak orang suka kita,jgn duk kemas memanjang.. orang x suka menda tu..
Merendah diri la sket walaupun kita tue hebat..Orang suka bila kita merendah 
diri,lagi ramai hormat kita... :-)

So,jadilah orang yang smart bukan kemas okay?? ingat slalu n slamat beramal..hehe :-)

Sekian..


P/s: ini tiada kena mengena ngan hidup ataw yang mati,kalau ada yang terasa,sila berubah,:-)

1 comment: