Wednesday, August 25, 2010

Borneo-Sabah

Hohohoh,kali nie kita pi sabah pulak no,lama dah x update menda neh,ingat maliah dah nak menulis neh,tp ada permintaan suh tulis pasai pi sabah sbb nak wat rujukan tuk pi nanti...

Ok2,aku bukak laptop si bot@lohan neh,aku pun menulis la,dia duk tdoq cun punya kat opis neh,haha,aku nak tulis byk2 pun xley sgt  la,sbb p ari tu pun pi Kota Kinabalu jak bah (ada bunyi sabah x?? haha)

Dan aku tetap la menulis menda neh dalam bhasa utara kesayangan aku.. pasai nak menulis lam bhasa sabah,satg nmpk cm bhasa indon plak kan (bak kata fatin,dell n malin-aku ckp sabah bunyi indon ja)

Start dr Penang International Airport,bermula la perjalanan aku neh merentas satu malaysia,dari hujung utara ke hujung borneo sana nuh,-Sabah.

Kat airport Penang seb bek la ada si sapaq,guna kad pekerja dia,park kat tempat staff-selamat la det aku tuk parking,hehe,sementara nak tunggu flight,kami berbuka ngan Mcd ja,yang tu ja nmpk murah kat airport 2,yang len 2 harga dia mau telan duit seminggu belanja madam n boss bagi kat aku.Jd nak sep det n masa,kami makan Mcd ja,(aku pi ngan awie ryhno)



Kami neh buta airport sket,first time la nek Flight kata kan,dulu aku nek time kecik2 ja,time tu duk sarawak lg,budak2 mana la nak ingat apa dah,yang ingat pon makanan ngan jus dalam flight 2 yang diibaratkan makanan mat saleh la bg aku time kecik2 dulu,hehe.Sep bek la sapaq yang keja kat c2 gtau kami nak kena watpa,kalau x mau terlepas flight gak kami neh.

Jam 8,calling,jam 8.30.boarding.. aku ngan awie dah xcited dah nak nek flight neh,tp kami control wat macho n poyo ja ala2 slalu nek Flight,xmau nmpk sgt yg kami neh nek first time,kehkeh,jalan slow buat2 pala taw gate kat mana,hehe,padahal apa pun xtaw.



8.30-nek flight.. kami beratuq la cm org len.. nak nek flight,org len msk relax ja.. tetiba time si awie, sorg pramugari neh suh dia tunjuk ic,padahal aku tgk org x kena tunjuk apa pun,heran gak kami,cuak la sat kan.. Tp pas tgk awie neh sah org malaysia,dia pun bagi kami nek flight-ada dua kemungkinan la pramugari 2 tahan awie,satu sbb awie ensem cam brad pitt jd dia guna taktik 2 nak ngorat awie n tgk nama awie,sbb kedua- maybe sbb dia ingat awie org indon kot... tp aku assume sbb yang kedua la,yakin n pasti-(haha,awie jgn marah na)

Bila msk ja dalam flight 2,satu menda ja dalam otak aku-aish... mcm bas UTC aku nek zaman skolah dulu ja kapal terbang neh?? aku tgk seat dia plak,aish,sempit jgk la,mcm mana aku ngan awie yang tough cm malek noor neh nak duk?? dah la satu row ada 3 seat,haish.. memang semua orang can fly la kalau cmneh gayanya.Kami pun duk la ngan selambanya,sep bek la seat yang ketiga xda sapa pun yang duk.. jd kami duk luas sket la... hehe.Dalam flight aku poyo2 gtau awie sal flight padahal aku x ingat sgt dah pun,hehe,awie pun ikhlas x ikhlas ja duk layan aku,maybe dia taw kot aku duk mempoyokan diri,jd sama2 belakon la.

Flight 2 jam 45 minit,aku tdo ja atas flight 2,kdg2 melayan budak kecik yang rajin duk senyum kat aku ngan awie.. maybe dia xcited kot ingat kami neh pelancong asing,memandangkan muka sorg cm bangla,sorg cm indon kan.. tp xpala,layan ja,xda la bosan sgt kan,:-) Sambil2 tue tgk2 la pramugari n pramugara jd salesman n gurl atas flight neh,hehe,aku blaja bhasa isyarat dalam flight neh tuk magi kari,ayam n vegie,ada cara dia tuk wat pesanan kat blakang,bhasa isyarat nie digunakan oleh pramugara yg jd salesman tuk gtau kat membe dia yg jd tukang msk meggi kat blakang,hehe,nie ada la video salesgurl duk jual cenderahati atas 2 aku amik kat youtube,:-)




Kul 11.50-sampai di Airport sabah.. ngah kami nak check ic.. tetiba awie gtau aku membe dia yang janji nak amik kami x jd amik sbb dia ngantuk-hampeh gila... walaupun aku xtaw nama hg apa kawan awie weh,tp thanx la batal last minit cm2,sakit ati gak dgr.. Kami duk berkira2 nak kal Ejam sbb dia ada di sabah,sblm neh dah habaq dah kat dia nak mai sabah,tp x suh la dia datang amik..

Tp nasib kami neh baik... kuar2 ja,dah nmpk Ejam duk tunggu.. rupanya2 Ejam trus datang airport,saja nak tunggu kami... Fuh.. seb bek la hg jd penyelamat Ejam weh.. Kalau x jenuh nak cekau teksi malam2 buta cm2..Ejam bwk kami g makan,sembang2,Ejam cakap bunyi Sabah abes dah,hilang bunyi dia time aku knal dia kat merbok dulu,aku plak yang heran tgk Ejam ckp sabah,tp katanya dah duk 2 thn dah,jd dah sebati dah pun,x heran la cakap sabah lancar ja,:-)

Kami check in Hotel kul 1 pagi-Hotel Yaho,terletak kira2 5 minit dari airport,dekat je ngan airport,10 minit nak ke bandar Kota Kinabalu,rate hotel neh pun murah ja,Rm 78 satu malam-pada yang sedang cari hotel-msk ja booking.com,byk hotel kat c2,ada yang murah,ada yang mahal.


Bilik hotel yahoo neh ley tahan la,selesa tuk kami dua,bilik pun cantik,ada tv siap astro,pendek kata sesuai la untuk yang nak mai jalan2 neh,:-) Nie ada sket gambaq2 hotel 2:-






























Kami tdo satu malam kat c2,selesa sgt,nasib bek x terlajak tdo ja.. hehe,bgn pg2 esok tue,kami bgn tuk check in De Galleria Hotel,kami amik hotal neh sbb dia dalam town,senang sket nak jalan2 nanti,rate dia mahal sket-RM118,tp dua org kira ok la kan,kami msk depan hotel.. lawa,, tersusun ja hotel dia













De GAlleria  Hotel

















Tp bila msk bilik.. mak aih.. kecik dr hotel yaho.. mahal plak 2... maybe sbb dia duk dalam town,sbb 2 la harga dia pun tinggi kot.. nak nyesal x guna dah,dak msk dah pun.Kami pun letak beg n mula la berjalan2.. nak cita byk aku x larat,aku tunjuk pic ja sebagai jalan cerita,hehe


Awie kalut dah...

 Nak pi Central Point




















7-8 ke tingkat...












Pameran kat Central Point
\












Keta Sewa























Hah,sampai kat keta sewa dah.. 2 la jalan cita dia,hehe,ampa reka la sendiri no,aku sambung kat cni,pas dapat keta sewa,kami pun pi la jalan2,yang bestnya aku nagn awie yang first time mai cni kena bwk keta tu sbb depa semua x reti bawak keta,bak kata fatin,bwk x reti,tolak keta reti la,hoho

Orang kat sabah neh ramah2,depa suka ja senyum,kalau xtaw apa2,hg pi tanya ja depa,satg depa cita sampai hg x larat dengaq,hehe,Aku pnah pi tnya sorg brader duk menjuai kat pasar filipina,dia crita sakan,katanya,nak berjalan jgn duk dalam K.Kinabalu ja,kena kuar jauh dr c2,byk tempat best2 yang luar dari Kota Kinabalu.Bila aku tgk peta,btoi gak la ckp brader 2 walaupun dia cm lalok ja,memang tempat2 menarik kat sabah luar dari K.K,nak pi dr satu tempat ke satu tempat,amik masa 2-3 jam.. jd memang jauh la.. duk 3 hari ja x cukup.. Tp xpala,aku first time mai,org kata nak warm up dulu,hehe,nie peta SABAH

 
Peta Sabah

Memang tempat menarik dia jauh2... nanti pi skali lagi,aku nak pi Danum Valley.. baca dia punya review cm best.. aku sempat baca time dalam flight,:-)

Kami pi lepak2 kat pantai Tanjung Aru,pantai luas,cantik.. tp time tu nak hujan,jd xley la nak duk lama2,tp sempat gak la snap pic2 neh:-











Tanjung Aru beach

Mum,it's gonna rain...
                                             



I take ur pic when u take that pic.. :-)

                                             









Brader mcm gay layan blues dua orang tepi pantai..
















Petang 2 hujan... kami cari tempat tuk berbuka puasa.. depa ajak pi berbuka kat pasar filipina,aku ikut je la...
Kata darwin,pasar filipina ni tempat jual2 barang cenderahati,tp ada gak gerai2 makan kat c2.Masuk2 ja pasar tue,ramai gila orang,memang byk kedai la,tempat pun dah x byk sbb kami dtg lambat,malin dapat satu tempat dekat satu kedai goreng2,kami duk c2,order makan,tunggu makanan sampai,aku order nasi goreng ayam,mak aih.... skali sampai,byk gila ns goreng ayam dia... nie tuk makan 2-3 orang dah neh.. kaler ns goreng mcm x menarik,tp skali makan,pergh,sedap jgk,secukup rasa neh.. hehe,len kali jgn judge nasi goreng by its colour okay??

Pastu blk ke hotel,malam 2,kami jalan2 kat Bndar Kota Kinabalu neh,dah bosan sgt,decide pi tgk wayang cita Grown Up-sumpah best gila,filem wajib tgk neh,gelak dari mula sampai abes.. lawak gila,haha..

Time duk kat sana,aku sempat gak la ajaq depa neh bhasa utara kita kan.. menda pertama aku ajaq,renyih@qhenyih-senyum,Depa suka senyum,pasai 2 aku ajaq perkataan neh kat depa,pas2 duk ajaq la,hang,tdoq,ada lagi la perkataan yang aku ajaq.. hehe,Depa neh cepat ja blajq,ada skali 2,aku wat bising dalam wayang,tetiba Si malin kata kat aku,"hang jgn duk bising-bising"-haha,terkena la aku,duk ajaq depa cakap utara,hehe,tp depa semua ok, bek2 semua,yang sempat aku knai,Dell,Malin@milan(aku salah panggil, nama dia malin),Fatin,Umi,Moly,Darwin,yang neh ja aku sempat ingat nama depa,lagi 2 orang aku x ingat dah.Malam 2 sempat nak snap pic


K.Kinabalu waktu malam



Suria Sabah-tempat kami tgk wayang,:-)


Pas abes tgk wayang,aku pun pi beli sahur kat kedai Mat Dolah,,beli GCB satu wat bekalan tuk sahur nanti,sampai hotel,makan,tdo..... pnat punya pasai.. tp sblm tu sempat la ngintip lorong blakang kat tingkap aku,sbb hotel kami 2 blakang lorong bapuk,duk tgk la jantan2 gersang pi cari bapuk kat blakang 2,badan besaq2 bapuk 2,ada yang mcm pompuan,tp drebar teksi yang kami nek siang td dah pesan dah,c2 semua bapuk,kasaq2 plak 2,dia pesan jgn duk pi lorong 2-maybe drebar teksi 2 pnah kena rogol ngan bapuk kot kat c2,tu yang dia tinggalkan pesanan penaja kat kami.. :p


Esok tue jalan2 lagi,cari cenderahati nak bwk blk kat semenanjung.. :-).ada la pic2 sket..
Jalan jem


Jalan nak pi pasar filipina-memang slalu jem









Keychain.. byk binatang punya keychain..














Mcm2 baju ada...











Pasar Besar Kota Kinabalu


Jalan utama di Kota Kinabalu


2 la pic2 yang sempat di amik,pic2 len semua ada dalam facebook aku la,x larat nak download byk,
nie aku bg tempat2 yang menarik tuk dilawati walaupun aku x abes pi semua tempat neh,masa x cukup ditambah plak ngan hujan kan,ada 34 tempat

Atkinson Clock Tower
City Mosque
Cres Moment
Double Six Monument
Gaya Street (Sunday Market)
Handicraft Market
Jari Jari Body & Mind Relaxation
Ka'andaman Traditional Healing Garden
Kota Kinabalu Esplanade
Kota Kinabalu Wetland Centre
Layang-Layang Island
Lok Kawi Wildlife Park
Menara Tun Mustapha (Sabah Foundation Building)
Monsopiad Cultural Village
Nexus Golf Resort Karambunai
North Borneo Railway
Orchid de Villa
Petagas War Memorial
Puh Toh Tze Temple
Sabah Golf & Country Club
Sabah State Mosque
Sabah State Museum & Heritage Village
Sabah State Railway
Sightseeing in Kota Kinabalu
Signal Hill Observatory Platform
St. Michael Church Penampang
Sutera Harbour Golf & Country Club
Tamu Penampang
Tanjung Aru Beach
The Coffee Experience Tour at Cap Kuda Coffee Factory
The Waterfront
Tun Mustapha Gallery
Tunku Abdul Rahman Park
Water World Theme Park



Pas da abes berjalan semua... tiba la masa untuk blk ke semenanjung... sayu gak nak blk,bukan pasai apa,pasai x abes bejalan lagi,nak mai dah la payah,huhu,pada yang nak mai,pastikan mai lama2.. takat 3 hari memang x cukup la...sempat jgk aku amik pic dalam flight semua boleh terbang tu:

sempat lagi neh..



Bye2 kota Kinabalu
                                  
Pulau Layang2 dari atas
Atas flight.. rasa aku tinggi ja.. hehe
                                                                                    

Takat neh ja la no cita aku kat sabah.. pada yang nak taw lebih2,tanya la aku sendiri k?? takat mana aku ley jawab,aku jawab la,:-)



Akhir skali,salam merdeka!!!! (satu menda yang aku dgr dari fatin pasal orang sabah-"kami orang di K.Kinabalu xtaw pun masing2 bangsa apa,jd kami anggap dan layan semua sama jak")-kalau la kita di semenanjung cm2.. :-)


Merdeka!!









No comments:

Post a Comment